Kiskoja, pyöräbaanaa ja istutuksia – kuvakooste kesän rakennustöistä

1.9.2023
Ilmakuva Hermannin rantatiestä Toukolan kohdalla.
Hermannin rantatie 9.8.2023

Toiminnantäyteinen kesä alkaa olla lopuillaan ja nyt on hyvä hetki luoda katsaus viime kuukausien töihin ja hankkeen edistymiseen. Kesä oli ennätyksellisen vilkas, eikä vastaavaa työmaatoiminnan laajuutta enää vuoden päästä nähdäkään. Hermannin rantatien paalutukset saatiin valmiiksi elokuun lopussa, pohjarakentamisesta on suurilta osin siirrytty pintarakenteisiin ja kiskoasennuksia on tehty kesän aikana koko hankealueella.

Rakentamisen valmiusaste alueittain.

Taloudellinen valmiusaste: rakentamisen kustannustoteuma suhteessa kokonaisennusteeseen.

Tekninen valmiusaste: rakentamiseen käytetyt materiaalit ja työaika suhteessa kokonaisennusteeseen.
Nihdin päätepysäkin kääntösilmukka sai kesällä vaihteet. Töiden vaiheistus ja tarkka aikataulutus mahdollistaa sen, että silmukan keskelle voidaan samalla rakentaa Nihdin ensimmäistä asuinkorttelia.
Nihdin saaren halkaiseva Konttisatamankatu toimii tulevaisuudessa tärkeänä jalankulun, pyöräilyn ja raitioliikenteen reittinä Finkensillan ja Merihaansillan välillä.
Ilmakuva Sompasaaren Aallonhalkojalta.
Sompasaaren Aallonhalkojalla tehtiin töitä koko kesän ajan ja ajoradat avattiin jälleen 28.8. Kiskot jatkuvat nyt yhtenäisinä Vinsentinkadulta aina Verkkosaareen saakka.
Junonkadun uudet istutuskaistat ja köynnöspylväät kukoistivat kesän auringossa.
Sompasaaren Aallonhalkojalle rakennettiin uusi oleskelualue katutason ja meren väliin.
Kalasataman keskuksessa rata on rakennettu raitiotievarauksen alueelle Hermannin rantatien keskelle. Kaapeli-, asfaltointi- ja kiveystöitä on riittänyt myös muualla katuverkossa ja kesällä tehtiinkin lukuisia yötöitä.
Vanhan talvitien risteyksen ympäristö on muuttunut yhden kesän aikana huomattavasti. Verkkosaaren uuden asuinalueen vieressä on rakennettu raitiotietä, ajoratoja, jalkakäytäviä, pysäkkejä, tukimuuria ja kiveyksiä.
Kesän lämpötilat olivat ajoittain turhankin korkeita, mikä aiheutti haasteita työnteon, kasvien istuttamisen ja työvaiheiden aikataulutuksen suhteen. Muun muassa kiskojen yhteenhitsausta täytyi toisinaan tehdä yöaikaan optimilämpötilojen saavuttamiseksi.
Sörnäistentunnelin suuaukon työmaalla keskityttiin kesällä betonitunnelin rakentamiseen.
Pian maan alle haudattavan betonitunnelin keskellä on massiivisten tukipylväiden rivi.
Hermannin rantatien pohjoisosassa Haukilahdenkadun liittymä, ajoradat ja jalkakäytävä avattiin kesän alussa, jolloin liikenne pääsi jo osin lopullisille paikoilleen. Paahderata, tukimuurin köynnökset sekä Hermannin rantatien ensimmäiset uudet katupuut toivat kaivattua vehreyttä keskeneräiseen katuympäristöön.
Nylanderin puistoon rakennettiin kesällä ensimmäinen pätkä leveää pyöräbaanaa, joka jatkuu myöhemmin Vallilanlaakson läpi Mäkelänrinteelle osana Pasilanbaanaa. Puiston kiskot ulottuvat nyt Hämeentien toiselle puolen ja pysäkin rakentaminen on aloitettu.
Vallilanlaakson kiskoasennukset aloitettiin kesällä Mäkelänkadun suunnasta. Elokuussa asennukset etenivät jo siirtolapuutarhan kohdalle.
Kumpulanpuron sillan lisäksi Vallilanlaaksoon rakennetaan ylikulkusilta Vallilanraition ylitse. Sillan betonityöt saatiin kesällä valmiiksi ja nyt on maatäyttöjen vuoro.
Mäkelänkadun risteysaluetta rakennettiin kesällä uuteen uskoon kiskoasennusten lomassa. Runsaat istutusalueet, selkeät ajoradat sekä entisiä paremmat pysäkkilaiturit ovat vasta maistiaisia lopputuloksesta, joka on toivottavasti joka kulkijan mieleen. Kävipä muuan presidenttikin saattueineen koeajamassa Mäkelänkadun uudet kaistat heinäkuussa.
Pasilan raiteistomuutostöissä päästiin vauhdikkaan kesän aikana pitkälle. Kaikki Pasilan 24 vaihdetta on asennettu ja rataa uupuu enää 70 metriä Asemapäällikönkadulta. Elokuun lopussa Pasilan aseman edustalla suoritettiin vaikuttava 60 tunnin työrupeama, jossa vilkkaan risteyksen kaikki kiskot vaihdettiin uusiin.

Hankkeen toinen rakennuskesä sujui tavoitteiden mukaisesti. Monia työvaiheita saatiin päätökseen ja uusia aloitettiin. Myös rakentamisesta aiheutuvat häiriöt ovat töiden etenemisen myötä vähenemään päin. Syksy saapuu ja rakentaminen jatkuu – eipä aikaakaan, kun Pasilan uudistetuille rataosuuksille päästään taas ajamaan raitiovaunuilla. Ensi vuonna onkin sitten Kalasataman raitiotien vuoro.

Kuvat ja tekstit: Aarni Salomaa, viestintä

Rakennamme välille Nihti–Kalasatama–Vallilanlaakso–Pasila 4,5 km uutta raitiotietä, joka yhdistää nykyiset raitiotie-, metro- ja junaverkot toisiinsa. Liikennöinti aloitetaan vuonna 2024. Kehitämme samalla jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita, katutilan viihtyisyyttä ja kaupunkiluonnon monimuotoisuutta.