Kalasatamasta Pasilaan vartissa!
Hanke lyhyesti
Rakennamme Kalasataman ja Pasilan välille raitiotien sekä siihen kytkeytyviä katualueita, viherkaistoja, jalankulun ja pyöräilyn reittejä sekä kunnallistekniikkaa. Rataosuus on noin 4,5 kilometriä pitkä.
Tavoitteena on aloittaa radan liikennöinti syksyllä 2024. Valmistuessaan uusi raitiotieosuus tarjoaa sujuvan yhteyden reitille Nihti–Kalasataman keskus–Vallilanlaakso–Pasila ja yhdistää olemassa olevat raitiotie-, metro- ja lähijunaverkot toisiinsa.
Aikataulu
Nihdin esirakentaminen ja Pasilan alueen raitiotie- ja katumuutostyöt alkoivat kesällä 2021. Raitiotien ja Hermannin rantatien pohjoisosan kaupunkiympäristön rakentaminen aloitettiin vuoden 2022 alussa. Junonkadulla, Aallonhalkojalla ja Leonkadulla rakentaminen käynnistyy keväällä 2022. Vallilanlaaksossa työt alkavat vasta asemakaavan saadessa lainvoiman. Valmis raitiolinja on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2024 aikana.
Kruunusillat-hankkeen toteutusvaihe on käynnissä osin samaan aikaan Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen toteutusvaiheen kanssa. Hankkeilla on yhteisiä rajapintoja Nihdissä, mikä edellyttää yhteensovitusta niin suunnittelussa kuin rakentamisessakin. Nihtiin toteutetaan lisäksi molempia raitiotielinjoja palveleva sähkönsyöttöasema.
Hankkeen sisältö
Kalasatamasta Pasilaan -hanke muodostuu kahdesta osasta:
- Perushankkeesta eli raitiolinjan 13 rakentamisesta Nihdistä Kalasataman keskuksen ja Vallilanlaakson kautta Pasilaan
- Liittyvistä hankkeista eli hankealueen katujen, kunnallistekniikan sekä viherympäristön esirakentamisesta, peruskorjauksesta ja uudisrakentamisesta Kalasataman (Nihti, Sompasaari, Sörnäistenniemi, Verkkosaari), Hermannin rantatien, Vallilanlaakson sekä Pasilan alueilla. Hankkeessa rakennetaan lisäksi Sörnäistentunnelin pohjoiset suuaukkorakenteet, koska niitä on vaikea rakentaa ilman merkittäviä häiriötä ja liikennekatkoja, jos raitiotielinja on valmis ja käytössä.
Hankkeen toteuttamiseksi tarvittavat tilavaraukset ovat lainvoimaisissa asemakaavoissa.
Taustaa
Kalasataman alue on ollut teollisuus- ja satamakäytössä 1800-luvun loppupuolelta lähtien. Satama muutti Vuosaareen vuoden 2008 lopulla ja Kalasataman aluerakentaminen alkoi 2009. Rakentaminen tapahtuu vaiheittain ja se kestää 2030-luvun loppupuolelle.
Kalasatamassa asuu tällä hetkellä noin 9000 asukasta. Alueelle on rakentumassa koteja yli 25 000 asukkaalle ja yli 10 000 työpaikkaa. Kalasataman alue tulee olemaan tiivistä kaupunkirakennetta ja kantakaupungin osa, joka tarvitsee myös korkealaatuisen joukkoliikennejärjestelmän ollakseen toimiva ja viihtyisä alue kaikille kaupunkilaisille. Raitiotiehen on varauduttu osayleiskaavavaiheesta lähtien. Kalasataman raitioteiden yleissuunnitelma valmistui alkuvuodesta 2018.
Tekijät
Hankkeen suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaavat Sörkän spora- ja Karaatti-allianssit. Kummassakin allianssissa tilaajaosapuolia ovat Helsingin kaupunki ja Kaupunkiliikenne Oy (entinen HKL). Sörkan spora -allianssin palveluntuottajaosapuolet ovat Destia Oy, Destia Rail Oy, Sweco Finland Oy ja WSP Finland Oy. Karaatti-allianssin palveluntuottajaosapuolet ovat GRK Suomi Oy ja AFRY Finland Oy, joiden nimettyinä alihankkijoina toimivat Flou Oy ja maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy. Lisäksi hankkeessa toteutetaan YKT-osapuolten (Yhteinen Kunnallistekninen Työmaa), kuten Helen Oy:n, Helen Sähköverkko Oy:n, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) sekä useiden operaattoreiden johtosiirtoja ja uudisrakentamista.
Vastuullisuus
Hankkeessa noudatetaan seuraavia, koko elinkaaren kattavia, vastuullisuusperiaatteita:
- Olemme sitoutuneet toimimaan vastuullisesti hankkeen elinkaaren ympäristövaikutusten pienentämiseksi sekä huomioimaan ekologiset ja sosiaaliset ympäristönäkökohdat kaikessa toiminnassamme. Tavoitteenamme on parantaa kaupunkilaisten ja työntekijöiden hyvinvointia niin terveyden kuin talouden näkökulmasta.
- Emme salli toiminnassamme korruptiota tai lahjontaa, torjumme harmaata taloutta ja teemme vastuullisia hankintoja. Hanke käyttää mahdollisimman tehokkaasti ekologisia ja taloudellisia resursseja tulevaisuuden tarpeet huomioon ottaen.
- Vastuullisuuden johtaminen sekä todentaminen on läpinäkyvää ja helposti ymmärrettävää. Toimintaa kehitetään jatkuvasti yhteistyössä projektin sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. Vastuullisuuden todentaminen perustuu BREEAM Infrastructure -sertifiointijärjestelmän kriteereiden soveltamiseen
BREEAM Infrastructure on kansainvälinen kestävän kehityksen arviointimenetelmä, joka tarjoaa kriteeristön kestävän kehityksen arvioimiseen projekteissa sekä sertifiointia tulosten vahvistamiseksi ja viestimiseksi. Menetelmä mahdollistaa myös hankkeiden välisen vertailun. Kriteeristöä käytetään hankkeessa työkaluna, jolla pyritään kestävän kehityksen eri ulottuvuuksien huomioon ottamiseen, vaikka kaikki päätökset ja valinnat eivät johtaisikaan kestävyyden kannalta parhaaseen vaihtoehtoon.
Taustaa
Hankkeeseen liittyvä päätöksenteko lyhyesti:
- Kaupunginvaltuusto hyväksyi 13.6.2018 Kalasataman raitioteiden yleissuunnitelman ja hankkeen toteuttamisen.
- HKL:n johtokunta valitsi 2.4.2020 ja kaupunkiympäristölautakunta valitsi 7.4.2020 Kalasatamasta Pasilaan -hankkeeseen kahden allianssin palveluntuottajat.
- Kaupunginhallitus hyväksyi 7.6.2021 Pasilan raiteistomuutosten hankesuunnitelman.
- HKL:n johtokunta päätti 9.11.2021 kahden allianssin siirtymisestä toteutusvaiheeseen
- Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätti 18.11.2021 kahden allianssin siirtymisestä toteutusvaiheeseen
- Kaupunginvaltuusto hyväksyi 24.11.2021 Sörnäistentunnelin hankesuunnitelman ja sen toteuttamisen vaiheittain siten, että ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan Sörnäistentunnelin pohjoinen betonitunneliosuus sekä siihen liittyvien ajoramppien maanalaiset rakenteet Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen yhteydessä vuosina 2022–2024.
Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen toteutussuunnitelma
Toteutussuunnitelmassa kuvataan Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen toteutusvaiheiden sisältö ja niiden tavoitekustannukset, hankkeen johtamisjärjestelmä, toteutustapa ja aikataulu. Lisäksi toteutussuunnitelmassa kuvataan kehitysvaiheiden sisältö ja tavoitekustannuksiin vaikuttaneet keskeiset tekijät.
Linkki toteutussuunnitelmaan: https://www.kalasatamastapasilaan.fi/wp-content/uploads/2021/11/KAPA_Toteutussuunitelma_FINAL.pdf