
FRÅN FISKEHAMNEN TILL BÖLE
Planeringen av spårvägen har inletts. Målet är att börja trafikera den år 2024.

Från Fiskehamnen till Böle med en kvart i framtiden!
Vi bygger cirka 4,5 kilometer spårväg på sträckan Nihti–Fiskehamnen–Böle som en del av Helsingfors stads nätverk för hållbar mobilitet. Målet är att linjen 13 ska börja trafikera år 2024.
Häng med på linje 13!
Vanliga frågor och svar
Inom Projektet Fiskehamnen-Böle bygger vi cirka 4,5 kilometer spårväg på sträckan Nihti–Fiskehamnens centrum–Hermanstads strandväg–Vallgårdsdalen–Böle.
I en projektallians planerar och genomför beställaren och serviceproducenterna projektet under en gemensam organisation, som delar på riskerna och möjligheterna. Alliansmodellen används ofta i stora, branschöverskridande och komplexa projekt, eftersom den effektiviserar riskhanteringen och möjliggör en flexibel resursfördelning samt ett effektivt utnyttjande av kompetensen och erfarenheten hos alla parter. Alliansmodellen är inte ny i Finland, men att genomföra ett projekt som ett samarbete mellan två allianser är nytt. Med hjälp av modellen vill man säkerställa en stor innovationspotential och en stadig grund för genomförandet av projektet. De innovationer och nya verksamhetssätt som föds genom projektet gagnar även andra spårvägsprojekt som kommer via alliansprogrammet.
Den övergripande planen för projektet godkändes sommaren 2018, och de genomförande parterna valdes våren 2020. Vårt mål är att spårvagnslinjen ska börja trafikera år 2024.
Projektet genomförs som en projektallians, inom vilken Helsingfors stad och Helsingfors stads trafikverk (HST) är de beställande parterna. Serviceproducenterna bildar två allianser: Sörkan spora och Karaatti. Läs mer om organisationen här.
Du hittar mer information om projektet på den här webbplatsen, i de meddelanden vi publicerar samt på projektets Facebook- och Twitter-sidor.