Usein kysytyt kysymykset
Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa rakennamme uutta raitiotietä n. 4,5 kilometriä välille Nihti–Kalasataman keskus–Hermannin rantatie–Vallilanlaakso–Pasila. Pasilassa kehitämme myös olemassa olevaa raitiotieverkostoa. Lisäksi toteutamme kaupunkikehityksenä katualueiden peruskorjaus- ja uudisrakentamista muun muassa Nihdissä, Verkkosaaressa ja Pasilassa. Parannamme samalla jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä.
Projektiallianssissa tilaaja ja palveluntuottajat suunnittelevat ja toteuttavat hankkeen yhteisellä organisaatiolla jakaen riskit ja mahdollisuudet. Allianssimalia käytetään usein isoissa, laaja-alaisissa ja monimutkaisissa hankkeissa, sillä se tehostaa riskien hallintaa ja mahdollistaa joustavan resursoinnin sekä kaikkien osapuolten osaamisen ja kokemuksen tehokkaan hyödyntämisen.
Allianssimalli ei ole uusi Suomessa, mutta yhden hankkeen toteuttaminen kahden allianssin yhteistyönä on. Sillä halutaan varmistaa suuri innovaatiopotentiaali ja vahvat hartiat hankkeen toteuttamiseen. Hankkeessa syntyvät innovaatiot ja uudet toimintatavat hyödyttävät myös allianssiohjelman kautta tulevia raitiotiehankkeita.
Hankkeemme on tällä hetkellä suunnittelu- ja kehitysvaiheessa, jossa hankkeen sisältö ja kokonaiskustannukset tarkentuvat. Aloitamme rakentamisen vaiheittain vuoden 2021 aikana Nihdissä ja Pasilassa. Tiedotamme tarkemmista aluekohtaisista rakentamisaikatauluista erikseen.
Tavoitteemme on, että raitiolinja alkaa liikennöidä vuonna 2024.
Hanke toteutetaan projektiallianssina, jonka tilaajaosapuolina ovat Helsingin kaupunki ja Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL). Palveluntuottajat muodostavat kaksi allianssia: Sörkan sporan ja Karaatin. Lue organisaatiosta lisää täältä.
Hankkeesta saa lisätietoa näiltä verkkosivuilta, julkaisemistamme tiedotteista sekä hankkeen Facebook- ja Twitter-kanavilta.
Otamme mielellämme vastaan palautetta, ota meihin yhteyttä.
Raitiolinjan tuleva numero on 13, mikä onkin onnenkantamoinen, sillä se luo kaivatun poikittaisen raideyhteyden Kalasataman ja Pasilan välille sekä linkittää reittinsä varrella olevien liikenteen solmukohtien raitiovaunut, junan ja metron toisiinsa.
Lisäksi se muodostaa myös yhteyden Kumpulan kampuksen alueelta ja Arabian eteläosista Pasilaan – todellinen Helsingin kestävän liikkumisen verkoston puuttuva palanen!
Valmistuttuaan linja kuljettaa 15 minuutissa Kalasatamasta Pasilaan pääosin omalla kaistallaan. Pelkkä vartti siis riittää!
Hermannin rantatieosuuden varrelle rakennetaan kadun molemmille puolille yksisuuntaiset pyörätiet. Myös Vallilanlaaksoon rakennetaan ympärivuotinen polkupyöräilybaana, joka mahdollistaa nopean pyöräliikenteen. Baanan vieressä kulkee kävelytie.
HKL on käynnistänyt infrahankkeiden vastuullisuusperiaatteiden ja -tavoitteiden määrittelyn vuonna 2019. Kalastamasta Pasilaan -hanke toimii vastuullisuuden parantamisen pilottialustana.
Keskitymme erityisesti elinkaarivaikutusten pienentämiseen, kiertotalouden edistämiseen, työmaan haittavaikutusten lieventämiseen ja sidosryhmien osallistumismahdollisuuksien kehittämiseen sekä selkeään ja kaikki kohderyhmät tavoittavaan viestintään.
Etkö saanut kysymykseesi vastausta? Lähetä meille kysymys ja vastaamme siihen!