Usein kysytyt kysymykset
Kalasatamasta Pasilaan -hanke rakentaa modernin kaupunkiraitiotien, joka kulkee pääosin omalla kaistallaan, saa liikennevaloetuudet, ja jonka keskinopeus on suurempi kuin perinteisen kaupunkiraitiotien. Helsingin raitioteiden keskinopeus on 14 km/h, ja hankkeen toteuttamalla raitiotiellä tavoitellaan 19–21 km/h keskinopeutta.
Uusi linja kulkee Nihdistä Kalasataman metroasemalle, josta matka jatkuu Hermannin rantatietä pitkin Vallilanlaaksoon ja Itä-Pasilan kautta Pasilan asemalle sekä Länsi-Pasilaan. Linjan päätepysäkkeinä toimivat Nihdin ja Maistraatintorin pysäkit. Linjanumero on 13.
Uusi raitiotieosuus Nihdin ja Mäkelänkadun välillä on 4,5 kilometriä pitkä.
Tarkkoja matka-aikoja ei ole vielä tiedossa. Simulaation arvio koko linjan matka-ajaksi on noin 17 minuuttia. Nihdistä Pasilan asemalle 15 minuuttia ja Kalasataman metroasemalta Pasilan asemalle 12 minuuttia.
Ratikkalinjalta voi vaihtaa metroon Kalasatamassa, juniin Pasilassa, muihin ratikkalinjoihin Mäkelänkadulla sekä Pasilassa. Busseihin voi vaihtaa lukuisissa eri kohdissa Hermannin rantatiellä, Mäkelänkadulla ja Pasilassa.
HSL on alustavasti suunnitellut, että linja kulkee aamusta puoleenyöhön.
HSL:n alustavasti suunnittelema vuoroväli on 10 minuuttia.
Linjaa liikennöidään ensimmäisten vuosien ajan nykyisellä kaupunkiratikkakalustolla eli nivelraitiovaunuilla ja Articeilla.
Kruunusiltojen raitiotieliikenteen alkaessa vuonna 2027 linjan kalusto vaihdetaan uuteen pikaratikkakalustoon. Pikaratikka ForCity Smart Artic X54 on kaupunkiratikkaa pidempi ja mahdollistaa suuremman kapasiteetin.
Uusi raitiolinja Kalasatamasta Pasilaan ei ole pikaratikka, mutta keskinopeus on suurempi kuin nykyratikoilla. Liikenne alkaa kaupunkiratikan kalustolla. Kalusto vaihtuu pikaratikkakalustoksi sitten, kun Kruunusiltojen liikenne alkaa.
Kruunusiltojen raitioliikenne alkaa tämänhetkisen tiedon mukaan vuonna 2027. Kalasataman raitiotieyhteyksiin tulee silloin seuraavia muutoksia:
Linjamme 13 Nihti-Pasila jatkaa samalla reitillä
- vuoroväli muuttuu 12 minuuttiin
- kalusto vaihtuu isompiin ForCity Smart Artic X54 pikaratikoihin
- vuoroväli 12 minuuttia
- kalustona ForCity Smart Artic X54
- kulkee linjan 13 kanssa samaa rataa Sompasaaresta Länsi-Pasilaan saakka, ei käytä Nihdin pysäkkiä
Linjojen 11 ja 13 yhteisen liikennöinnin myötä Sompasaaren ja Pasilan välillä vuoroväli lyhenee 6 minuuttiin.Linja 12 Yliskylä-Hakaniemi aloittaa liikennöinnin
- käyttää Nihdin pysäkkiä
- kalustona ForCity Smart Artic X54
- vuoroväli 7,5 minuuttia
- liikennöi noin klo 02 asti
Ratikan käyttöönottoa ja koeajoja suunnitellaan parhaillaan. Koeajot ajoittuvat vuodelle 2024, mutta niistä tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.
Tämänhetkisen tiedon mukaan koeajojen kyytiin ei ole mahdollista päästä. Jos tilanne muuttuu, tiedotamme siitä.
Säännöllinen työaika on arkisin klo 7-18, jolloin myös meluavimmat työvaiheet suoritetaan. Hiljaisempia töitä voidaan tehdä klo 22 asti. Viikonloppuisin, pyhäpäivisin ja öisin tehtävät työt ovat poikkeuksia, ja niistä tiedotetaan aina etukäteen.
Hanke jakautuu perushankkeeseen ja liittyviin hankkeisiin seuraavasti:
- Raitiotiejärjestelmä perustuksineen sekä 6–8 metrin levyinen alue katupoikkileikkauksessa (4,5 km uutta rataa) ovat perushanketta ja sen osuus on noin 80 M€.
- Liittyvät hankkeet ovat hankealueen katujen, kunnallistekniikan, johtojen ja laitteiden peruskorjaamista ja uudisrakentamista, Vallilanlaakson baanan ja puiston rakentamista sekä Sörnäistentunnelin pohjoisten suuaukkorakenteiden toteuttamista. Näiden yhteenlaskettu osuus kustannuksista on noin 200 M€.
Katkaisemalla Junonkadun silta autoliikenteeltä halutaan varmistaa raitiovaunun häiriötön kulku sekä ohjata autoliikennettä pois Junonkadulta. (Myös Junonkadulla on autoliikenteen läpiajokielto koulun kohdilla). Ratkaisu ohjaa autoliikennettä alueellisten kokoojakatujen eli Koksikadun ja Vilhonvuorenkadun suuntiin niin Sompasaaren kuin Nihdin osalta. Myös Nihdin katuverkko tukee tätä.
Kyseiset pylväät ovat köynnöspylväitä, joita pitkin maahan istutetut kasvit voivat kiivetä. Niukasta katutilan leveydestä johtuen alueelle ei voitu istuttaa puita.
Vuonna 2030 raitiolinjalla Vallilanlaakson läpi ennustetaan matkustavan yli 20 000 ihmistä päivittäin. Puiston läpi matkustavien määrä on niin paljon suurempi kuin Vallilanlaakson pysäkin käyttäjämäärä olisi, että pysäkkiä ei kannata Vallilanlaaksoon toteuttaa. Puistossa ei ole sellaista maankäyttöä tai toimintoja, jotka perustelisivat pysäkin tarvetta. Vaikka pysäkillä ei pysähdyttäisi, se on huomioitava aikatauluissa jokaisella vuorolla. Kun pysäkin mahdollisten käyttäjien määrä on ratkaisevasti pienempi kuin ohittavien matkustajien määrä, pysäkistä seuraisi kokonaisuutena pienempi joukkoliikenteen matkustajamäärä ja suuremmat kustannukset.
Johtuen puiston maastonmuodoista, Vallilanlaakson mahdollinen esteettömän pysäkin paikka sijaitsisi jalkapallokenttien läheisyydessä ”Poikkikulku-raitin” kohdilla. Esimerkiksi uintikeskuksen pääsisäänkäynneille olisi tästä mahdollisesta Vallilanlaakson pysäkin sijainnista selvästi pidempi kävelymatka kuin Radanrakentajantien/Mäkelänkadun pysäkeiltä.
Raitiolinjan käyttöönoton jälkeen Vallilanlaakson lähiympäristön joukkoliikennepalvelu on erittäin hyvällä tasolla. Raitiotien rakentamisen yhteydessä puistoaluetta kehitetään ja rakennetaan myös uusia puistoraitteja, jotka helpottavat kulkemista Vallilanlaaksosta ja jalkapallokentiltä Mäkelänkadun pysäkeille.
Mäkelänkadun varren nykyiset raitiovaunu- ja bussipysäkit ovat kohtuullisen kävelymatkan päässä jalkapallokentältä. Vaikka uudet pysäkit eivät ole nykyistä lähempänä Kumpulan asutusta, toteutettava raitiotieyhteys tarjoaa alueelta nykyistä paremmat yhteydet.
Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa rakennamme uutta raitiotietä n. 4,5 kilometriä välille Nihti–Kalasataman keskus–Hermannin rantatie–Vallilanlaakso–Pasila. Pasilassa kehitämme myös olemassa olevaa raitiotieverkostoa. Lisäksi toteutamme kaupunkikehityksenä katualueiden peruskorjaus- ja uudisrakentamista muun muassa Nihdissä, Verkkosaaressa ja Pasilassa. Parannamme samalla jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä.
Projektiallianssissa tilaaja ja palveluntuottajat suunnittelevat ja toteuttavat hankkeen yhteisellä organisaatiolla jakaen riskit ja mahdollisuudet. Allianssimalia käytetään usein isoissa, laaja-alaisissa ja monimutkaisissa hankkeissa, sillä se tehostaa riskien hallintaa ja mahdollistaa joustavan resursoinnin sekä kaikkien osapuolten osaamisen ja kokemuksen tehokkaan hyödyntämisen.
Allianssimalli ei ole uusi Suomessa, mutta yhden hankkeen toteuttaminen kahden allianssin yhteistyönä on. Sillä halutaan varmistaa suuri innovaatiopotentiaali ja vahvat hartiat hankkeen toteuttamiseen. Hankkeessa syntyvät innovaatiot ja uudet toimintatavat hyödyttävät myös allianssiohjelman kautta tulevia raitiotiehankkeita.
Hankkeen kehitysvaihe käynnistyi toukokuussa 2020. Toteusvaiheeseen siirryimme marraskuussa 2021, ja rakentaminen Nihdissä käynnistyi heinäkuussa 2021 ja Pasilassa elokuussa 2021. Hermannin rantatien työt alkoivat tammikuussa 2022. Työt Kalasatamassa alkavat toukokuussa 2022 Leonkadulla ja Junonkadulla. Kokonaisaikataulun löydät Hanketietoa-sivultamme.
Kaupallisen liikenteen aloitustavoite on vuonna 2024.
Hanke toteutetaan projektiallianssina, jonka tilaajaosapuolina ovat Helsingin kaupunki ja Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy (entinen Helsingin kaupungin liikennelaitos, HKL). Palveluntuottajat muodostavat kaksi allianssia: Sörkan sporan ja Karaatin. Lue organisaatiosta lisää täältä.
Hankkeesta saa lisätietoa näiltä verkkosivuilta, julkaisemistamme tiedotteista sekä hankkeen Facebook- ja Twitter-kanavilta.
Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen rakennusvaihe on päättynyt 28.6.2024. Raitiotiejärjestelmä luovutettiin Kaupunkiliikenteelle 31.5.2024.
Raitotiehen ja liikennöintiin liittyvät palautteet (HSL ja Kaupunkiliikenne): Palaute | Asiakaspalvelu | HSL.fi
Katuympäristöön liittyvät palautteet (Kaupunkiympäristön toimiala): Etusivu (hel.fi)
Se luo kaivatun poikittaisen raideyhteyden Kalasataman ja Pasilan välille sekä linkittää reittinsä varrella olevien liikenteen solmukohtien raitiovaunut, junan ja metron toisiinsa. Lisäksi se muodostaa myös yhteyden Kumpulan kampuksen alueelta ja Arabianrannan eteläosista Pasilaan. Linjan Kalasataman päätepysäkki Nihdissä tarjoaa myös vaihtoyhteyden Kruunusilloille.
Valmistuttuaan linja kuljettaa 15 minuutissa Kalasatamasta Pasilaan pääosin omalla kaistallaan. Pelkkä vartti siis riittää!
Hermannin rantatieosuuden varrelle rakennetaan kadun molemmille puolille yksisuuntaiset pyörätiet. Myös Vallilanlaaksoon rakennetaan ympärivuotinen polkupyöräilybaana, joka mahdollistaa nopean pyöräliikenteen. Baanan vieressä kulkee kävelytie.
HKL on käynnistänyt infrahankkeiden vastuullisuusperiaatteiden ja -tavoitteiden määrittelyn vuonna 2019. Kalastamasta Pasilaan -hanke toimii vastuullisuuden parantamisen pilottialustana.
Keskitymme erityisesti elinkaarivaikutusten pienentämiseen, kiertotalouden edistämiseen, työmaan haittavaikutusten lieventämiseen ja sidosryhmien osallistumismahdollisuuksien kehittämiseen sekä selkeään ja kaikki kohderyhmät tavoittavaan viestintään.
Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen rakennusvaihe on päättynyt 28.6.2024. Raitiotiejärjestelmä luovutettiin Kaupunkiliikenteelle 31.5.2024.
Liikennöinti linjalla 13 alkoi 12.8.2024.
Raitotiehen ja liikennöintiin liittyvät palautteet (HSL ja Kaupunkiliikenne): Palaute | Asiakaspalvelu | HSL.fi
Katuympäristöön liittyvät palautteet (Kaupunkiympäristön toimiala): Etusivu (hel.fi)