Usein kysytyt kysymykset
Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa rakennamme uutta raitiotietä n. 4,5 kilometriä välille Nihti–Kalasataman keskus–Hermannin rantatie–Vallilanlaakso–Pasila. Pasilassa kehitämme myös olemassa olevaa raitiotieverkostoa. Lisäksi toteutamme kaupunkikehityksenä katualueiden peruskorjaus- ja uudisrakentamista muun muassa Nihdissä, Verkkosaaressa ja Pasilassa. Parannamme samalla jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä.
Vallilanlaakson alueella ei ole merkittävää maankäyttöä, kuten asutusta. Myös urheilukenttien ja muun virkistyskäytön luoma kysyntä on hyvin vuodenaikasidonnaista ja esimerkiksi talvella käyttäjiä on vähemmän. Pysäkki kasvattaa matka-aikaa ja sillä on olennainen vaikutus joukkoliikenteen kilpailukykyyn. Matka-aika vaikuttaa myös liikennöinnin kustannuksiin. Tässä tapauksessa potentiaalinen matkustajien määrä ei perustele pysäkin lisäämistä.
Mäkelänkadun varren nykyiset raitiovaunu- ja bussipysäkit ovat kohtuullisen kävelymatkan päässä jalkapallokentältä. Vaikka uudet pysäkit eivät ole nykyistä lähempänä Kumpulan asutusta, toteutettava raitiotieyhteys tarjoaa alueelta nykyistä paremmat yhteydet.
Projektiallianssissa tilaaja ja palveluntuottajat suunnittelevat ja toteuttavat hankkeen yhteisellä organisaatiolla jakaen riskit ja mahdollisuudet. Allianssimalia käytetään usein isoissa, laaja-alaisissa ja monimutkaisissa hankkeissa, sillä se tehostaa riskien hallintaa ja mahdollistaa joustavan resursoinnin sekä kaikkien osapuolten osaamisen ja kokemuksen tehokkaan hyödyntämisen.
Allianssimalli ei ole uusi Suomessa, mutta yhden hankkeen toteuttaminen kahden allianssin yhteistyönä on. Sillä halutaan varmistaa suuri innovaatiopotentiaali ja vahvat hartiat hankkeen toteuttamiseen. Hankkeessa syntyvät innovaatiot ja uudet toimintatavat hyödyttävät myös allianssiohjelman kautta tulevia raitiotiehankkeita.
Hankkeen kehitysvaihe käynnistyi toukokuussa 2020. Toteusvaiheeseen siirryimme marraskuussa 2021, ja rakentaminen Nihdissä käynnistyi heinäkuussa 2021 ja Pasilassa elokuussa 2021. Hermannin rantatien työt alkoivat tammikuussa 2022. Työt Kalasatamassa alkavat toukokuussa 2022 Leonkadulla ja Junonkadulla. Kokonaisaikataulun löydät Hanketietoa-sivultamme.
Kaupallisen liikenteen aloitustavoite on vuonna 2024.
Hanke toteutetaan projektiallianssina, jonka tilaajaosapuolina ovat Helsingin kaupunki ja Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL). Palveluntuottajat muodostavat kaksi allianssia: Sörkan sporan ja Karaatin. Lue organisaatiosta lisää täältä.
Hankkeesta saa lisätietoa näiltä verkkosivuilta, julkaisemistamme tiedotteista sekä hankkeen Facebook- ja Twitter-kanavilta.
Otamme mielellämme vastaan palautetta, ota meihin yhteyttä.
Se luo kaivatun poikittaisen raideyhteyden Kalasataman ja Pasilan välille sekä linkittää reittinsä varrella olevien liikenteen solmukohtien raitiovaunut, junan ja metron toisiinsa. Lisäksi se muodostaa myös yhteyden Kumpulan kampuksen alueelta ja Arabianrannan eteläosista Pasilaan. Linjan Kalasataman päätepysäkki Nihdissä tarjoaa myös vaihtoyhteyden Kruunusilloille.
Valmistuttuaan linja kuljettaa 15 minuutissa Kalasatamasta Pasilaan pääosin omalla kaistallaan. Pelkkä vartti siis riittää!
Hermannin rantatieosuuden varrelle rakennetaan kadun molemmille puolille yksisuuntaiset pyörätiet. Myös Vallilanlaaksoon rakennetaan ympärivuotinen polkupyöräilybaana, joka mahdollistaa nopean pyöräliikenteen. Baanan vieressä kulkee kävelytie.
HKL on käynnistänyt infrahankkeiden vastuullisuusperiaatteiden ja -tavoitteiden määrittelyn vuonna 2019. Kalastamasta Pasilaan -hanke toimii vastuullisuuden parantamisen pilottialustana.
Keskitymme erityisesti elinkaarivaikutusten pienentämiseen, kiertotalouden edistämiseen, työmaan haittavaikutusten lieventämiseen ja sidosryhmien osallistumismahdollisuuksien kehittämiseen sekä selkeään ja kaikki kohderyhmät tavoittavaan viestintään.
Etkö saanut kysymykseesi vastausta? Lähetä meille kysymys ja vastaamme siihen!