Päästölaskennat apuna hankkeen ilmastovaikutusten vähentämisessä
29.7.2022Haluamme olla tietoisia hankkeella tehtävien päätösten vaikutuksista, jotta voimme suunnitella haitallisten ympäristövaikutusten lieventämiseksi tarvittavat toimenpiteet. Siksi olemme laskeneet hankkeen ilmastopäästöt rakennussuunnitelmavaiheen tietojen pohjalta osana hankkeen elinkaariarviointia (LCA).
Päästölaskennan rajaus
Laskennassa ovat mukana rakentamislohkot 1– 3 ja 5. Rakentamislohkot 4 ja 6 eivät ole olleet mukana laskennassa, koska niiden suunnittelu ei ole vielä edennyt tarpeeksi pitkälle. Laskenta täydennetään puuttuvien kohteiden osalta myöhemmin. Hankkeen valmistumisen jälkeen teemme laskennan kokonaan uudestaan toteutuneiden määrien perusteella.
Elinkaariarvioinnissa ja ilmastopäästöjen laskennassa olemme ottaneet huomioon rakennusmateriaalien, rakentamisen, infrarakenteiden ja raitiovaunujen käyttövaiheen (100 vuotta) sekä rakenteiden purkamisen vaikutukset. Käyttövaiheen sähköenergia on oletettu tuotettavan uusituvan energian tuotantotavoilla.
Suurimmat ilmastovaikutukset käyttövaiheesta
Suurimmat hankkeen elinkaaren aikaiset ilmastovaikutukset, lähes puolet kaikista ilmastopäästöistä, aiheutuu käyttövaiheen energiankulutuksesta. Rakennusmateriaaleista aiheutuu kolmannes hankkeen kaikista ilmastopäästöistä. Sähköenergian ilmastovaikutukset muodostuvat energian tuotantolaitosten rakentamisesta. Suurimmat rakennusmateriaalien ilmastopäästöt aiheutuvat betonista, teräksestä, asfaltista ja kalliomurskeesta. Betonia käytetään pohjarakenteiden paalulaatoissa ja raitiotien raiteen pohjalaatassa. Terästä käytetään pohjarakenteiden paaluissa ja ponttiseinissä sekä raitiotiekiskoissa. Asfalttia käytetään katujen päällysteissä ja kalliomursketta käytetään katujen rakenteissa.
Laskennan perusteella hankkeen elinkaaren aikaiset kokonaisilmastopäästöt ovat noin 82 800 t CO2e. Päästömäärä kuvaa ilmastopäästöjä perustason toteutustavassa, jossa ei ole otettu huomioon päästöjen vähentämistoimenpiteiden vaikutusta – esimerkiksi uusiutuvien polttoaineiden käyttöä rakennustyössä. Päästöt vastaavat noin 90 000 edestakaisen New Yorkin ja Helsingin välisen lentomatkan ilmastopäästöjä eli 14 prosenttia Helsingin asukkaista lentäisi matkan samoilla ilmastopäästöillä.
Päätettyjä ilmastopäästöjen vähentämistoimia
Olemme päättäneet useista ilmastopäästöjen vähentämistoimenpiteistä tehtyjen laskentojen perusteella. Ilmastopäästöjä vähentävät muun muassa
- biopolttoaineiden käyttö rakentamisessa,
- hankkeelta purettavien materiaalien uudelleenkäyttö,
- kierrätysmaa-ainesten käyttö rakentamisen täyttökohteissa,
- kierrätyskiviainesten käyttö rakennekerroksissa sekä
- raitiotien pohjarakenteiden ratkaisut, joissa betonin ja teräksen määrä on voitu vähentää.
Marja-Terttu Sikiö ja Julia Wasberg
Kirjoittajat tekevät Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa elinkaariarviointia ja ilmastopäästölaskentoja.
Suunnittelemme ja rakennamme uuden raitiotielinjan ja kehitämme katuympäristöä. Vuonna 2024 pääset linjan 13 kyydissä Kalasatamasta Pasilaan vartissa! Hankkeen toteuttavat yhdessä Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, Destia, Sweco, WSP, GRK ja AFRY.