Tavoitteita ja toimenpiteitä vastuulliseen rakentamiseen
2.3.2022Tämä on Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen ensimmäinen blogikirjoitus. Aloitamme hankkeen blogisarjan esittelemällä vastuulliseen toteutukseen liittyvät tavoitteemme sekä muutamia konkreettisia esimerkkejä jokapäiväisestä vastuullisuustyöstämme.
Julkaisemme jatkossa blogikirjoituksen keskimäärin kahden kuukauden välein. Blogikirjoitusten aiheet vaihtelevat sen mukaan, mikä hankkeessa on milloinkin ajankohtaista. Vastuullisuus on yksi blogisarjan pysyvä teema.
Tavoitteet
Vastuullisuustyö lähtee aina tavoitteiden määrittämisestä. Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa tilaajalla oli vastuullisuuteen liittyviä tavoitteita jo rakentamisurakan tarjouskilpailuvaiheessa. Ne kiteytyvät sanoihin elinkaari- ja ympäristövaikuttavuus.
Elinkaarivaikuttavuus tarkoittaa sitä, että hanke on toteutettu laadukkailla, kestävillä, energiaa säästävillä ja helposti kunnossapidettävillä ratkaisuilla ja materiaaleilla. Lisäksi kierrätysmateriaaleja suositaan aina, kun se on mahdollista.
Ympäristövaikuttavuus on puolestaan sitä, että hankinnoista, rakentamisesta ja liikennöinnistä aiheutuvat haitalliset ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman pienet. Keskeistä ovat vähähiilisyys, luonnon monimuotoisuuden ylläpitäminen sekä hankkeen vaikutusalueen terveellisyys ja viihtyisyys.
Läpinäkyvyys ja todennettavuus
Haluamme olla läpinäkyviä ja pystyä myös todentamaan vastuullisen suunnittelun ja rakentamisen. Siksi päätimme mitata vastuullisuutta Kruunusillat-hankkeen tavoin CEEQUAL-järjestelmällä. CEEQUAL on kansainvälinen rakentamishankkeiden kestävän kehityksen arviointimenetelmä.
CEEQUAL-sertifiointi kattaa alla olevan kuvan mukaisesti kahdeksan osa-aluetta johtamisesta sidosryhmiin ja resursseihin ja koostuu noin 300 erilaisesta arviointikriteeristä. Ulkopuolisen tahon tekemän sertifioinnin avulla voimme todentaa hankkeessa tehdyn vastuullisuustyön tulokset. Sertifiointi mahdollistaa myös vertailun muiden sertifioitujen hankkeiden kanssa.
Sertifiointikriteerit perustuvat toteutuneisiin hankkeisiin ja alan hyviin käytäntöihin. Kriteerit toimivat hankkeessa eräänlaisena muistilistana omaa toimintaa ja valintoja varten. Niiden avulla omaa suorituskykyä vastuullisuuden osalta on mahdollista parantaa koko ajan. Samalla voidaan kehittää koko infra-alaa.
Käytännön toimenpiteitä
Vastuullisuuteen liittyvät ratkaisut tehdään pääosin jo suunnitteluvaiheessa. Työmaalla vastuullisuus näkyy monin tavoin. Seuraavaan listaan on koottu muutamia esimerkkejä:
- Hanke on mukana Green Deal -sopimuksessa, mikä tarkoittaa sitä, että käytämme rakentamisessa uusiutuvaa sähköä ja biopolttoaineita ja meillä on päästöluokkavaatimuksia työkoneisiin ja kuljetuskalustoon.
- Pyrimme hyötykäyttämään uudelleen kaiken, mikä vain on mahdollista: purettavat reunakivet, asfaltit, kaivettavat maamassat jne. Näin vähennämme rakentamisen päästöjä ja uuden neitseellisten materiaalien tarvetta, kustannuksia ja sitä kautta myös kuljetusten aiheuttamia päästöjä.
- Hankkeen paalulaatoissa on päätetty käyttää normaaliin betoniin verrattuna vähäpäästöisempää betonia. Ensimmäiset valut tehdään tulevana keväänä ja teemme parhaillaan betonilaatuihin liittyvää selvitystyötä.
- Rakentamisen vuoksi joudumme kaatamaan puita. Osa poistettavista puista on siirretty uuteen paikkaan kasvamaan. Lisää puiden siirtoja on luvassa tämän kevään aikana Hermannin rantatiellä, josta siirretään parikymmentä isompaa puuta Vallilanlaaksoon. Kaadettuja puita käytetään lisäksi kaupungin muissa kohteissa lahopuuna luonnon monimuotoisuuden ylläpitämiseksi ja myös materiaalina esim. erilaisissa työpajoissa ja harrastustoiminnassa.
- Rakentamisen loppuvaiheessa istutamme tietysti myös paljon uusia puita, pensaita ja muuta kasvillisuutta. Lajivalinnoissa on kiinnitetty erityistä huomiota luonnon monimuotoisuuden ylläpitämiseen.
- Työmaa-alueilta poistetaan haitallisia vieraslajeja, kuten lupiineja ja kurtturuusuja, jotka muuten rakentamisen yhteydessä saattaisivat levitä laajemmalle alueelle.
- Tänä keväänä asennamme hankealueen läheisyyteen 40 linnunpönttöä, joiden ominaisuudet on määritetty alueella esiintyvien lintulajien näkökulmasta. Esimerkiksi Vallilanlaaksossa esiintyvä punarinta huomioidaan asentamalla alueelle hieman suurikokoisempia pönttöjä isommalla lentoaukolla. Tämä on yksi keino ylläpitää ja kehittää luonnon monimuotoisuutta alueella.
- Kaikki työmaalta pois johdettavat vedet käsitellään niin, ettei kuormiteta purkuvesistöjä.
- Rakentaminen aiheuttaa melua, ja sitä kautta häiriötä lähialueiden asukkaille. Olemme joissakin tilanteissa käyttäneet Echo barrier -meluntorjuntamattoja, jotka vaimentavat melua parhaimmillaan jopa 10 dB. Tämä ei kuitenkaan sovellu kaikkien häiriötä aiheuttavien työvaiheiden meluntorjuntaan.
Seuraa meidän vastuullisuustyötä
Tulevissa blogeissa kerromme lisää vastuullisesta rakentamisesta. Kuvaamme, miksi teemme niin kuin teemme ja mikä sen merkitys kokonaisuuden kannalta on. Teemme esimerkiksi päästölaskentaa päätöksenteon tueksi. Aina emme voi valita vastuullisuuden kannalta parasta ja tehokkainta vaihtoehtoa, koska vastuullisuus ei ole ainoa valintakriteeri. Oleellista kuitenkin on se, että valinnat tehdään tietoisina siitä, mitkä sen vaikutukset ovat.
Niina Salojärvi ja Eija Multanen
Kirjoittajat ovat Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen vastuullisuustiimin jäseniä.
Suunnittelemme ja rakennamme uuden raitiotielinjan ja kehitämme katuympäristöä. Vuonna 2024 pääset linjan 13 kyydissä Kalasatamasta Pasilaan vartissa! Hankkeen toteuttavat yhdessä Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, Destia, Sweco, WSP, GRK ja AFRY.